Leesclubtip: Anjet Daanje - Gezel in marmer

Alle leesclubtips

  • Leesclubtip: Stefan van Dierendonck - En het regende brood

    Leesclubtip: Stefan van Dierendonck - En het regende brood

    Met En het regende brood schreef debutant Stefan van Dierendonck een zinderende roman, waarin hij de grenzen van de katholieke kerk verkent. Een literaire meesterproef en een eerbetoon aan een onbegrijpelijk instituut.

  • Leesclubtip: Bert Natter - Hoe staat het met de liefde?

    Leesclubtip: Bert Natter - Hoe staat het met de liefde?

    Bert Natters romandebuut Begeerte heeft ons aangeraakt werd bekroond met de Selexyz Debuutprijs 2009 en de Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs 2010. Er werden ruim 30.000 exemplaren van verkocht. Zijn tweede roman Hoe staat het met de liefde? is een eigenzinnig, geestig en ontroerend verhaal over een jonge vrouw die worstelt met de liefde in haar leven en achtervolgd wordt door het verdriet uit haar verleden.

  • Leesclubtip: Marieke Groen - Liefde is een afspraak

    Leesclubtip: Marieke Groen - Liefde is een afspraak

    Met een soepele pen, in heldere zinnen en met levensechte dialogen schetst Marieke Groen de onttakeling van een relatie, en toont hoe een leven ongezien kan ontsporen. Liefde is een afspraak is een beklemmende roman over liefde en de angst om die te verliezen.

  • Leesclubtip: Debby Petter - Ik ben er nog

    Leesclubtip: Debby Petter - Ik ben er nog

    Debby Petter (1956), was al volwassen toen ze de geschiedenis van haar moeder Hélène bij stukjes en beetjes te horen kreeg. Door zich te verplaatsen in het meisje van toen, brengt ze de beklemmende werkelijkheid van een kind in oorlogstijd dichtbij. Een ontroerend document met de alleszeggende titel Ik ben er nog.

  • Leesclubtip: Anjet Daanje - Gezel in marmer

    Leesclubtip: Anjet Daanje - Gezel in marmer

    Gezel in marmer is een beeldend geschreven, ingehouden vertelde roman over de gecompliceerde vriendschap tussen twee vrouwen, over commercie en roem die de kunst verdringen, en over illusies die niet standhouden.

Leesclubtip: Anjet Daanje - Gezel in marmer

Inleiding

Gezel in marmer is een beeldend geschreven, ingehouden vertelde roman over de gecompliceerde vriendschap tussen twee vrouwen, over commercie en roem die de kunst verdringen, en over illusies die niet standhouden.

Inhoud

De steenhouwster, Nan Geerings, voert al 26 jaar alle stenen beelden uit van de inmiddels beroemd geworden beeldhouwster Marin Slingerland. Het grote publiek is er heilig van overtuigd dat Marin haar beelden zelf houwt, en zij wordt in kunstkringen geroemd vanwege haar vakkennis. Al die jaren houdt Nan Marin trouw de hand boven het hoofd, zonder ooit naar de erkenning te verlangen die haar toekomt, want voor haar is de kunst belangrijker dan de roem. Het lijkt de ideale samenwerking te zijn, totdat Nan ernstig teleurgesteld raakt in Marin, en voor een dilemma komt te staan.
Gezel in marmer is een beeldend geschreven, ingehouden vertelde roman over de gecompliceerde vriendschap tussen twee vrouwen, over commercie en roem die de kunst verdringen, en over illusies die niet standhouden. Hoewel er in het boek met geen woord over wordt gerept, is het ook een roman over misvattingen. De personages zijn zich er niet van bewust dat zij de anderen en zichzelf verkeerd zien, alleen de lezer weet hoe de verschillende misvattingen er uiteindelijk toe leiden dat niemand krijgt waarnaar hij verlangt.

Anjet Daanje

Anjet Daanje wordt in 1965 geboren in Drenthe. Tijdens haar middelbare schooltijd schrijft ze acht scenario's voor hoorspelen en maakt zij twee (amateur-)speelfilms. Vanaf 1984 studeert zij aan de Universiteit Utrecht, waar zij propedeuses in de geologie, wiskunde en informatica behaalt. In 1991 studeert zij af als wiskundige. In 1993 verschijnt Daanje's eerste roman, Pianomuziek in de regen bij uitgeverij Servo. In 1998 verschijnt haar tweede roman De blinde fotograaf, die genomineerd wordt voor de Gouden Strop. De daaropvolgende roman was Suikerbeest, een literaire thriller over een seriemoordenaar die Nederland onveilig maakt. In 2003 verscheen Veelvuldig en alleen.
In haar vrije tijd houdt Anjet Daanje zich bezig met beeldhouwen in hout en steen.

Discussievragen

1. In de roman ontwerpt Marin Slingerland haar beeldhouwwerken terwijl zij de uitwerking ervan in steen volledig aan de steenhouwster Nan Geerings overlaat. Vindt u dat de beeldhouwwerken daardoor gedeeltelijk aan Nan Geerings zouden moeten worden toegeschreven, of vindt u dat het uithakken in steen een ambacht is en niet veel met kunst te maken heeft?
2. Waarom zou de schrijfster ervoor hebben gekozen om het verhaal vanuit vijf verschillende perspectieven te vertellen, en het verhaal heen en weer te laten springen in de tijd? Gelooft u dat deze ingewikkelde structuur een meerwaarde aan het boek geeft?
3. Je kunt deze roman op verschillende manieren lezen. Als een roman over de oprukkende kunstcommercie, en over originaliteit en plagiaat in de kunst. Maar ook als een persoonlijker roman over erkenning, afhankelijkheid, vertrouwen, en het verlies van idealen. Hoe heeft u het boek gelezen? Welke karakterisering spreekt u het meeste aan, en waarom?
4. Nan Geerings en Marin Slingerland omschrijven in de loop van de roman hun relatie verschillende malen als een vriendschap, terwijl Rodin Derks volhoudt dat de relatie tussen een beeldhouwer en een steenhouwer nooit iets anders kan zijn dan de verhouding tussen een meerdere en een ondergeschikte. Marin onderschrijft aan het einde van de roman Rodins conclusie, terwijl Nan vasthoudt aan het idee dat ze bevriend kunnen zijn. Hoe denkt u daarover?
5. Op blz. 16 verkleedt Marin Slingerland zich in de bestofte steenhouwerskleren van Nan Geerings, en zegt ze tegen Nan: ‘Ik voel me alsof ik jou ben.’
Verderop in de roman staat een gebeurtenis beschreven die min of meer het omgekeerde van deze scène is, waarin Nan zich Marin Slingerland voelt. Om welke gebeurtenis gaat het hier? Wat zeggen die voorvallen over de relatie tussen Nan en Marin?
6. Gelooft u dat de opvattingen van Nan Geerings over de kunst en over haar leven in de loop van de roman veranderen? Zo ja, op welke manier?
7. In de laatste alinea van de roman beseft Nan Geerings dat zij weliswaar haar baan en haar oude status als artigiano heeft herwonnen, maar dat zij haar toewijding aan het marmer kwijt is geraakt. Denkt u dat Nan Geerings na het einde van de roman in de Mirandol Studio’s zal blijven werken? Waarom denkt u dat?
8. Gösta Drabbe denkt in de roman verschillende malen dat Nan Geerings zichzelf voor de gek houdt, en ook Rodin Derks en Bibi Veen denken dat een paar keer. Gelooft u dat Nan zichzelf voor de gek houdt, en zo ja, wat maakt zij zichzelf wijs, en waarom? Wat voor aanwijzingen kunt u in het boek vinden voor uw mening?