Plaatsvervangers

Plaatsvervangers

Muziek is een grote liefde van Thomas Heerma van Voss. Op zevenjarige leeftijd bezoekt hij samen met zijn vader zijn allereerste liveconcert. Ineens staat hij oog in oog met muzikanten tegen wie hij tot dan toe alleen op veilige afstand, in zijn jongenskamer, opkeek. Hij beschrijft hoe de virtuele popgroep Gorillaz een middelbareschoolliefde vormt en maakt de lezer op ontroerende wijze deelgenoot van een vriendschap, die via een hiphopsite ontstaat en buiten het scherm opbloeit. Zijn bewondering en nieuwsgierigheid leiden hem jaren later naar New Orleans, waar hij op zoek gaat naar een ondoorgrondelijke gangsterrapper die zichzelf The Ghetto Bill Gates noemt.

De persoonlijke verhalen in Plaatsvervangers draaien steeds om de relatie tussen artiest en toeschouwer, tussen bewonderde en bewonderaar, en telkens beschouwt Heerma van Voss ook zichzelf. Vol sprekende details en persoonlijke overdenkingen schrijft hij over muzikanten die iets kunnen wat hij niet kan, iets durven wat hij niet durft, die leven zoals hij niet leeft.

Wie ons van een afstandje zou hebben gezien, in onze iets te wijde T-shirts en spijkerbroeken, omgeven door de lucht van een voetbalkleedkamer, zou ons vermoedelijk hebben uitgelachen: een stel bleke, brave Hollandse jochies dat zich online verschool achter namen alsCapo Regime, MJ_DAMAN en XXL, maar in het echt gewoon Gijs, Bert en Peter-Jan heetten. En samen gingen we even een genre uit de Amerikaanse achterbuurten duiden.

vanaf
€ 19,99
Aantal pagina's
224
Uitvoering
Ebook
Nur
320

Over de auteur

Plaatsvervangers

Van Thomas Heerma van Voss (1990) verscheen in 2009 De Allestafel en in 2013 de veelgeprezen roman Stern. Ook publiceerde hij verhalen, essays en artikelen in onder meer de Volkskrant, nrc.next, Vrij Nederland, Trouw, Tirade, Das Magazin en Hollands Maandblad. De derde persoon is zijn derde boek. ...

Meer over de auteur

Wat heeft Skunk Anansie betekend voor Thomas Heerma van Voss

Pers

'Heerma van Voss schrijft zo aanstekelijk dat je na het neerleggen van het boek maar al te graag een plaatje, pardon cd, opzet.'

Elsevier

'Ook wie niet meteen Dr. Dre of 50 Cent door de boxen laat knallen, vindt hier soelaas. Temeer omdat de uitstekend gedocumenteerde stukken breed gaan: van intimiteit via het toetsenbord tot de functie van literatuur.'

De Morgen

schrijft hij zo meeslepend over zijn helden dat je zijn proza, zelfs als het genre je nauwelijks interesseert, ademloos leest.'

VPRO Gids

levert pure pareltjes op, herkenbaar en oprecht.'

Noordhollands Dagblad

'Het is een compliment aan de auteur die het voor elkaar krijgt iets van de speciale fascinatie voor muziek en de vertolkers daarvan over het voetlicht te krijgen. (...) Grote vragen over wat muziek ‘doet’, en of er zoiets bestaat als ‘hoog’ en ‘laag’ in de muziek, komen [in Plaatsvervangers] op een heel natuurlijke en prikkelende manier aan de orde.'

De Groene Amsterdammer

''Plaatsvervangers' [gaat] over zoveel meer dan alleen over muziek: over online–identiteit en (het vormgeven van) je eigen identiteit in het algemeen, sociale interactie, je positie in de wereld, fan–zijn. En 'tussendoor' wordt het oeuvre van zijn helden ook nog doorgrond. Die brede en toch diepgravende opzet maakt 'Plaatsvervangers' meer dan de moeite waard.'

Gonzo. Circus

'New music journalism herleeft dankzij de doorleefde verhalen van Thomas Heerma van Voss.'

Nederlands Dagblad